SANNINGEN GÖR ONT - INGEN GÖR DET ÅT DIG

Det är ingen annan som går ner 10kg åt mig. Det är bara JAG som kan få det att hända.

Jag må vara galen som ger mig ut och går mina rundor då jag egentligen kan sova eller skrota lite.

Men det beteendet är skönt någon dag. Sen känner man sig onyttig och onödig och den känslan skippar jag genom att ta mig i kragen o låta kroppen bubbla av edorfiner.

Jag måste aktiveras för att känna att jag lever.

Jag lever nu.

_________________________

Nu kommer jag vara lite hård.

Kanske blir detta din vändning. Kanske du bara stör dig (för att du inte orkar ta dig i kragen just nu)

Men här är lite text:

Mitt tips är att börja motionera, gillar ordet: motionera. Vilket betyder att du i princip kan gör vad som helst,- bara du RÖR PÅ DIG MÄNNSKA! Och sen inget laffs om ”städning bränner fett” och sån skit. När jag gick ner mina 20kg så hade jag under hela resan haft på mig stegräknare. Som en sporre. Som en fotboja. Kalla det vad du vill. Men den visar hur mycket du rör dig. 10 000steg om dagen var mitt minimum. Och då räknade jag ALDRIG med hur många steg jag tog inomhus. Jag tog av mig den vid dörren när jag kom hem. Och på igen om jag skulle ut. Jag kallade stegen inomhus för vardagsmotion.  Nödvändig förflyttning.

Detta är bara min teori, och jag tänker inte tvinga dig att tänka såhär:

Men börjar du röra dig, vi säger till en början om du är otränad och ovan,

en kvart på morgonen och en kvart på kvällen.

EFFEKTIVT.

Inget jävla lunkande. Sväng med armarna precis som om du hejjar på varenda en du ser, även dom du i n t e ser. Ta ut stegen. Du kommer känna dig superlöjlig för att du är ovan och för att detta inte är en walk in the park. Men det är såhär du får igång puls och förbränning. Du ska vilja duscha efter. Börja så.

Har du en talbok(!) eller sköna låtar,- så kör in det i öronen. Bara detta gör att du vill ut.  Du vill lyssna vidare, går en extra bit, lägger på minuter…..märker du vart jag vill komma ;) Det SKA vara kul att röra sig! Då blir det återkommande och det är då du börjar förändringen från att vara en luffsig soffpotatis till någon som tar för sig och är på språng, självförtroendet stärks och kanske öppnas flera dörrar genom det. Du börjar få på dig kläderna du suktat efter, eller jeansen som du hade i 9:an. Du blir mer frigjord i sängen. Vad vet jag.

Dra iväg en status om att du ska ut o PW:a, eller köra ett pass osv - För inte vill/kan du fuska då! Nej, just det. Då har du sagt det och du sviker ju inte dig själv. Du har ju kommit längre än så!

När du nu kommit igång kommer du märka att du söker upp kost som är bättre, - som ger dig energi och om möjligt mer mättnadskänsla.

Jag kommer inte gå in på kosthållning.

Det råder en j* debatt om det, men man får prova sig fram. Jag siktar på en kost där magen funkar, där jag håller en god balans för mitt aktiva liv, som är smidigt att laga och med enkla varor (är oftast dyrare, men hey,- se det som att du lägger pengarna på bra kost än på en egen PT till en början ;) där jag känner mig mätt länge så slipper jag tänka på 5´mål om dagen (för att jag genom det trycker i mig socker och kolhydrater som gör att det snart, mycket snart dippar och jag då måste skjuta upp insulinet igen osv det är då man går o småäter.)

Man kanske tycker man är duktig för att man trycker i sig frukt istället för nått annat skit. Men hur det än är med frukt eller raffinerat ,-  så skjuter du in socker i kroppen och det slutar aldrig bra.) bara en parantes. Det är så JAG ser på det.

*PW = PowerWalk                    *PT = Personal Trainer

..Maten behöver inte smaka skit o vara trist för att man ska gå ner i vikt. Du behöver inte stå på en crosstrainer/cykel om du tycker att de 20min är de längsta i ditt liv. Klart det inte alltid är kul att slita o svettas. Ibland vill man spy på det.  MEN KOM DÅ IHÅG V A R F Ö R DU BÖRJADE MED DETTA. Det kommer vara så jävla värt det och du kommer vara så sjukt stolt över dig själv och alla andra omkring dig med!

Hejja dig, mig och alla andra som väljer det bättre före det sämre!

 

Spark i baken /Pernilla

klo6.oo - Tisdag

Regn & Rusk



Kommentarer
Postat av: FruNeroLindström

HejjaHejja

Ett annat tips är appar som mäter rundorna. Jogg.se har en kul där man sparar varje pass och kan då se hur långt man tagit sig vecka för vecka, månad för månad. Perfekt om man vill tävla mot först och främst sig själv, men går ju även jämföra mot andra. Löparappen tror jag den heter.



2012-02-29 @ 09:47:08
URL: http://frunerolindstrom.blogspot.com
Postat av: Izabell

Härligt att se att du har reflexväst på dig när du är ute! BRA!!!! :)

2012-02-29 @ 19:10:32
Postat av: Veronica Ahlsèn

DU inspererar MIG!!!!!!! Kramar om!!!!

2012-02-29 @ 21:49:50
Postat av: Beatrice

Tack för detta fantastiska pepp...hoppas att jag orkar ta mig i kragen snart...hittar inte riktigt dit. Men fortsätt gärna med ditt pepp, det är då och här jag känner att jag kan och att nu jävlar.

Kram

2012-03-02 @ 19:09:46
URL: http://beatricer.bloggplatsen.se
Postat av: Tess

Om du inte läser Värsta Feta Bloggen så är det ett tips från mig till dig! :) www.varstafeta.shapemeup.se



Och hejja hejja! :)

2012-03-03 @ 09:45:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0