ATT FALLA MELLAN STOLARNA – KRAFTIGT

7/3-2012

__________________________________________________________________________

Ni kanske har läst statusarna om ilskna föräldrar som klagar på kommunens barnomsorg. Det är inte något litet problem som finns i vår kära kommun. Jag ska här ge min situation i detta problem som kommunen står för.

JAG FÅR INGEN A-KASSA (Arbetslöshetsersättning)

Alltså FRÅN DEN 19 Januari –> APRIL (då jag luddigt blivit lovad en plats på en förskola) får jag inte ett enda korvöre från A-kassan. Alla pengar jag investerat varje månad i min fackavgift har inte hjälpt mig avsevärt i denna frågan. Som är högst relevant.

Ca 73 dagar om vi nu tror vi skulle få en plats den 1april. Så många dagar blir jag utan ersättning. Jag har gjort allt jag trodde man borde göra:

·         Ansökte om en förskoleplats i December då jag precis flyttat till Vetlanda. Jag har även folkbokfört henne hos mig för att överhuvudtaget kunna få en förskoleplats i kommunen.

 

·         Jag anmälde mig även till Arbetsförmedlingen dagen efter min sista arbetsdag. Den 19 januari. Precis enligt reglerna.

 

Jag har skickat blanketter, bifogat dokument, intyg, suttit ner med tjänstemän för att få hjälp med det som skrivits i kursiv text.  Jag har skickat allt som har frågats efter. Jag har fått skriva brev med förklaringar och för varje gång har jag känt att det bara m å s t e vara det sista brevet jag behöver posta tillbaka.

 

Jag har gjort allt detta samtidigt som jag har försökt att förhandla med förskola, men där är det total stopp.

Jag är arbetsökande och det råder en tuff tid även för någon som mig som aldrig ger upp och med ett litet barn UTAN förskola är det ännu svårare.

Jag har nu varit på två arbetsintervjuer som är mycket lovande, men då jag inte har förskoleplats kan jag heller inte tacka JA till ett arbete.

 

IDAG 07-03-2012 FICK JAG AVSLAG AV GS ARBETSLÖSHETSKASSA

 

JAG FÅR ALLTSÅ INGEN ERSÄTTNING FÖR DESSA 73 DAGAR

FÖR ATT:

·        JAG INTE HAR EN FÖRSKOLEPLATS TILL MITT BARN

·

Jag får inte ett enda öre på över två månader.

Anledningen till att det inte finns plats är bland annat  ”..förseningar vid byggnationerna..”

 

SKA DET VARA SÅHÄR? NÅGON? SNÄLLA SÄG MIG HUR DET ÄR MÖJLIGT ATT DET FÅR VARA SÅ HÄR?


Kommentarer
Postat av: Beatrice

Min gubbe skriker...." GÅ TILL TIDNINGEN"

Det är inte klokt.

Tacka ja till ett jobb om du får det, så kan jag ta hand om barnet fram tills dess att kommunen hostar upp en plats.

2012-03-07 @ 19:02:10
URL: http://beatricer.bloggplatsen.se
Postat av: emme

Har varit i samma situation. Det är förjävligt. men det löste sig för min del.Har du vänner eller släkt som skulle kunna passa ditt barn?? Skriv i såfall det till a-kassan. Så får du förhoppningsvis ersättning. Jag skrev att min svägerska (som var mammaledig) som bor 7 mil i från mej skulle kunna ta hand om mitt barn om jag inte hinner få förskole plats tills den dag jag hittar ett jobb... lycka till hoppas det ordnar sig.

2012-03-07 @ 20:02:19
Postat av: ewelina

Jag hotade med tidningen samt lagarna som finns.. Då vet dom att dom gjort fel. Läs på guiden jag skickade till dig, då får du mer kött på benen o vet hur du kan säga... Det hjälpte mig. O vi fick plats då

2012-03-08 @ 08:04:03
Postat av: Tess

Fast, a-kassan och facket är ju skilda åt numera. Så även om du betalat fackavgiften, så spelar det ju ingen roll när det gäller din a-kassa, (men jag räknar med att du betalat till a-kassan också.) Men blev du uppsagd eller sade du upp dig själv? För karensen är ju olika...

Hoppas det löser sig!

2012-03-10 @ 14:47:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0